Digitalizarea locală: inovație și acces ușor la e-servicii
Peste 300 de reprezentanți ai autorităților publice centrale și locale s-au reunit la Chișinău, pentru a discuta despre digitalizarea locală, un element esențial în dezvoltarea economiei și creșterea bunăstării populației. Conferința națională „Digitalizarea locală: inovație și acces ușor la e-servicii”, organizată de Agenția de Guvernare Electronică a avut obiectivul de a sublinia transformarea digitală la nivel local, realizările obținute de Centrele Unificate de Prestare a Serviciilor Publice (CUPS) create în toate raioanele țării, de a prezenta portalul e-APL - portalul administrației publice locale din Republica Moldova, dar și alte noutăți digitale.
În prima parte a evenimentului, discuțiile au fost focusate pe realizările obținute de cele peste 100 de CUPS-uri care în cei doi ani și jumătate de activitate au oferit posibilitatea cetățenilor să acceseze peste 60 de mii de servicii publice disponibile în format digital, ceea ce a contribuit la economisirea în total a circa 825 de mii de lei.
În contextul facilității accesului cetățenilor din satele Moldovei la serviciile publice electronice și apropierii lor de soluțiile guvernamentale digitale, Andrei Prisacar, directorul AGE a menționat: „Prin aplicarea tehnologiei în actul guvernării urmărim simplificarea prestării serviciilor publice în interesul beneficiarilor, optimizarea muncii prestatorilor de servicii publice, iar aceste procese trebuie să fie însoțite de perfecționarea competențelor digitale și adaptarea la tendințele tehnologice actuale, acolo unde ele aduc beneficii oamenilor. Totodată, digitalizarea ne oferă posibilități imense pentru a elimina corupția și birocrația, a încuraja democrația participativă și a spori transparența procesului decizional. Vom reuși să depășim problemele doar prin consolidarea eforturilor comune și asigurarea unei bune colaborări între instituțiile guvernamentale, experți în domeniu, parteneri de dezvoltare, organizații neguvernamentale, mediul de afaceri, asociații și alte instituții publice și private, care promovează tehnologia și inovația”.
Pentru contribuția la adoptarea e-serviciilor în mediul rural, 18 specialiști CUPS au fost decernați cu diplome.
Crearea și asigurarea funcționalității CUPS în localități a avut loc cu suportul Băncii Mondiale, în cadrul proiectului „Modernizarea serviciilor guvernamentale”, iar în context, Inguna Dobraja, Director de țară al Grupului Banca Mondială în Republica Moldova, prezentă la conferință, a subliniat: „Accesarea serviciilor publice într-un singur loc și existența unor puncte locale de acces în toată țara contribuie la economisirea timpului și reducerea costurilor de deplasare, oferind oamenilor posibilitatea de a-și dedica timpul altor activități. M-am bucurat să aflu că mulți oameni, după ce au beneficiat de asistență inițială la CUPS, reușesc să devină utilizatori independenți de e-servicii. De asemenea, sunt bucuroasă că CUPS ușurează viața persoanelor în vârstă, persoanelor cu dizabilități și membrilor minorităților etnice. Banca Mondială își reafirmă sprijinul pentru digitalizarea Moldovei și îmbunătățirea accesului la servicii digitale la nivel local. Vom continua să sprijinim inovațiile și tehnologiile, deoarece acestea aduc mai multă transparență, cresc accesul la servicii publice, reduc costurile de furnizare și costurile administrative și oferă opțiuni mai eficiente atât pentru administrația publică, cât și pentru cetățeni”.
Oficialii prezenți la eveniment au menționat că procesul de digitalizare este o necesitate pe care o are Republica Moldova în procesul de dezvoltare economică a societății.
Cătălina Plinschi, Secretară de stat, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării al RM: „Digitalizarea este un proces la care trebuie să contribuim cu toții și care, din fericire, nu cunoaște limite teritoriale sau regionale. Digitalizarea ne ajută să fim mai conectați și mai aliniați la obiectivele Strategiei Naționale și de dezvoltare a țării noastre. Atunci când vorbim despre digitalizare, vorbim despre modalitatea care definește interacțiunea cu statul, cum facem afaceri și cum facem administrația publică mai prietenoasă, mai eficientă și mai orientată spre nevoile cetățenilor. Să nu uităm că digitalizarea este unul dintre cele mai eficiente metode de a combate corupția, care este un factor ce afectează încrederea cetățenilor în instituțiile noastre.”
Diana Chiriac, consilieră a Prim-ministrului pe APL: „Digitalizarea înseamnă servicii publice aproape de cetățeni. Potrivit Strategiei de Reformă a Administrației Publice Locale, ne propunem ca până în 2030 să avem la nivel de țară 300 de Centre Unificate de Prestare a Serviciilor Publice. Vă îndemn să vedeți succesul și mulțumirea oamenilor din localitățile unde funcționează CUPS-urile, să cunoașteți că aceste intrumente digitale din localități ajută foarte mult oamenii și dezvoltă localitățile, să tindeți și să depunem împreună efort pentru a fi deschise în fiecare localitate. Vă îndemn să vedeți aceste centre ca o posibilitate de a dezvolta localitățile și întreaga țară. Aceasta este ceea ce ne dorim toți: o țară prosperă, dezvoltată, conectată, iar cetățenii să aibă servicii publice disponibile cât mai aproape de ei”.
Pe parcursul conferinței a avut loc și prezentarea oficială a Portalului administrației publice locale din Republica Moldova (e-APL) - o soluție modernă pentru o guvernare eficientă la nivel local. Digitalizarea locală prin e-APL va contribui la diminuarea costurilor de accesare și procesare a datelor, iar astfel cetățenii vor obține mai ușor datele necesare și serviciile electronice, prin utilizarea unui singur punct de acces.
Totodată, în cadrul evenimentului, Agenția de Guvernare Electronică a dat start unei noi Campanii de comunicare cu genericul „Intră în hora digitalizării!”. Acest mesaj subliniază ideea de unitate, egalitate și colaborare, conectând puterea simbolică a horei cu obiectivele de digitalizare ale campaniei. Este o simbioză între tradițional și digital, între cunoscut și nou, dar una motivantă, care poate inspira orice persoană să se alăture eforturilor noastre de transformare digitală. Timp de jumătate de an, publicul va fi conectat la o serie de activități interactive, pline de conținut informațional. În această Campanie de comunicare vor fi aduse exemple concrete, care demonstrează că oricine dorește să-și ușureze viața cu ajutorul tehnologiei, o poate face, iar cei care au nevoie de ajutor, pot beneficia gratuit de acest ajutor, inclusiv prin intermediul Centrelor Unificate de Prestare a Serviciilor Publice (numite CUPS), care activează în peste 100 de localități rurale, în toate raioanele țării.
Toate datele și informațiile aferente pot fi consultate pe pagina oficială a Agenției de Guvernare Electronică - egov.md.
În prezent, cetățenii Republicii Moldova pot accesa 288 de servicii publice în format online, din cele 636 de servicii publice disponibile pe Portalul Serviciilor Publice - servicii.gov.md. Evenimentul a fost organizat cu suportul financiar al Grupului Banca Mondială și a servit drept o platformă de comunicare pentru primarii și specialiștii din cele peste 100 de localități în care au fost create CUPS, reprezentanți ai autorităților publice centrale și locale din țară, precum și parteneri externi.