
Mai mulți utilizatori de servicii digitale și mai multă încredere în instrumentele guvernamentale de interacțiune online reprezintă scopul Campaniei de informare și alfabetizare digitală „NAȚIUNE DIGITALĂ” care s-a lansat la 12 aprilie 2023, la inițiativa Agenției de Guvernare Electronică (AGE).
Campania a demarat cu un proiect televizat nou cu genericul „Națiune digitală”, prezentat la Postul Public de televiziune „Moldova 1”, o emisiune ce își propune să reducă decalajul digital în societate, să contribuie la o mai bună incluziune a tuturor categoriilor de populație, inclusiv de la sate, care pot avea acces la servicii publice la distanță, utilizând instrumentele digitale.
În cadrul campaniei s-au realizat și diseminat materiale informative atât prin intermediul canalelor de comunicare pe care le gestionează AGE (pagina web, Youtube, rețele sociale etc.), cât și prin intermediul difuzorilor TV și radio naționali și regionali.
Totodată, campania este destinată pregătirii Mesagerilor Digitali și formării de competențe privind utilizarea tehnologiei, în vederea accesării serviciilor publice electronice. Misiunea Mesagerilor Digitali este să popularizeze serviciile digitale în rândul cetățenilor cu un nivel scăzut de cunoștințe digitale și să-i ajute să utilizeze cu succes instrumentele de guvernare electronică și să opereze cu tehnologia.
În total, pe durata Campaniei, peste 300 de beneficiari între care jurnaliști, bibliotecari, funcționari de nivel local, refugiați și femei din mediul rural au fost informați despre infrastructura digitală creată de Guvern pentru interacțiuni digitale sigure și beneficiile utilizării serviciilor electronice accesibile pentru cetățeni și antreprenori. Grupurile țintă au fost antrenate în activități sub formă de seminare, webinare, ateliere de lucru, sesiuni de informare, club de presă și altele, prezentate de experții în guvernare electronică din cadrul AGE.
Obiectivele campaniei:
- informarea beneficiarilor privind platformele și serviciile digitale;
- creșterea numărului de utilizatori activi ai platformelor și serviciilor electronice;
- sporirea nivelului de încredere în instrumentele de interacțiune online cu instituțiile statului;
- formarea grupurilor de mesageri digitali care vor ajuta populația să dezvolte abilități digitale;
- extinderea numărului de utilizatori ai semnăturii electronice;
- edificarea unei societăți digitale avansate în Republica Moldova;
Bilanțul campaniei:
Rezultatele campaniei în cifre:
10 ediții ale emisiunii „Națiune Digitală”, dedicată transformării digitale și progresului tehnologic, realizată de AGE și care a fost prezentată publicului larg, săptămânal, la TV Moldova 1. O emisiune menită să informeze și să reducă decalajul digital în societate prin promovarea încrederii și beneficiilor guvernării electronice.
Circa 100 de Mesageri Digitali, bibliotecari din toată țara, membri ai Asociației Bibliotecarilor din Republica Moldova au fost pregătiți și echipați să ofere suport populației în vederea utilizării serviciilor electronice. Misiunea mesagerilor digitali este să popularizeze serviciile digitale în rândul cetățenilor cu un nivel scăzut de cunoștințe digitale și să-i ajute să opereze cu tehnologia în relațiile cu instituțiile statului.
8 Tutoriale pentru cele mai de bază servicii digitale, care să ofere suport utilizatorilor în vederea accesării platformelor electronice pentru efectuare de plăți, creare împuterniciri, plasare comanda de livrare, semnarea documentelor electronice, autentificare, accesarea datelor din registrele de stat, solicitarea unor documente la distanță etc.
7 instrucțiuni practice în format video, care reprezintă pașii de urmat pentru accesarea serviciilor electronice care sunt disponibile pe canalul de Youtube.
6 spoturi publicitare cu caracter social-informațional care promovează beneficiile utilizării platformelor digitale, create de Guvern, pentru interacțiuni online, difuzate la posturile de radio și Tv naționale, ce prezintă servicii electronice de actualitate lansate în ultima perioadă de Agenția de Guvernare Electronică.
Peste 100 de Centre Unificate de Prestare a Serviciilor (CUPS) au fost lansate pe întreg teritoriul țării, în localități rurale și vor presta servicii publice într-o manieră accesibilă, modernă, bazată pe tehnologie, inovație și pe soluții de guvernare digitală. Un proiect inovativ, implementat de AGE cu suportul Grupului Banca Mondială.
Zeci de materiale informaționale sub formă de pliante, fișe informative, broșuri și ghiduri etc, ce conțin informații utile privind produsele și soluțiile electronice guvernamentale de interacțiune la distanță, pentru fiecare serviciu electronic în parte, au fost realizate, imprimate, publicate și distribuite în diverse centre de informare și acces pentru cetățeni. (imagini cu pliantele)
Peste 100 de femei și fete din mediul rural, precum și din rândul refugiatelor din Ucraina au beneficiat de sesiuni de informare prezentate de experții AGE, în parteneriat cu Asociația Companiilor în domeniul TIC. Beneficiarele din regiunea sud ( Cahul), centru (Chișinău), nord (Bălți) și UTA Găgăuzia (Comrat) au aflat despre oportunitățile de interacțiune la distanță cu prestatorii de servicii publice pentru solicitarea unor documente și servicii de stat, precum înființarea unei afaceri, obținerea unor acte pentru diverse scenarii de viață (naștere, pensionare, vânzare și cumpărare de imobil, obținerea permisului de conducere etc).
Peste 50 de persoane înregistrate online au beneficiat de un webinar cu privire la paleta de servicii electronice disponibile în Republica Moldova, prezentat de specialiștii în e-guvernare din cadrul AGE. Între subiectele aduse la cunoștința participanților, împreună cu exerciții practice demonstrate pas cu pas se numără: Solicitarea documentelor online prin intermediul Portalului Serviciilor Publice; Achitarea serviciilor online cu MPay; Crearea împuternicirilor electronice cu MPower; Semnarea documentelor electronice cu MSign; Opțiuni de livrarea a actelor cu MDelivery etc. https://egov.md/ro/node/39913
Campania de informare „Națiune Digitală” s-a desfășurat în perioada 12 aprilie - 30 iunie 2023, în cadrul proiectului „Modernizarea Serviciilor Publice”, implementat de AGE, cu suportul Grupului Banca Mondială.