Republica Tadjikistan învață din experiența Moldovei cum să-și digitalizeze serviciile publice
- 437 afișări
Agenția de Guvernare Electronică (AGE) a împărtășit experiența cu o delegație din Republica Tadjikistan, aflată într-o vizită de lucru la Chișinău, din care fac parte reprezentanți ai: Ministerului Justiției, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Sănătății și Protecției Sociale, Biroului Executiv și Agenției pentru Inovare și Tehnologii Digitale de pe lângă președintele Republicii Tadjikistan, precum și reprezentanți ai PNUD.
Timp de două zile, specialiștii AGE au prezentat colegilor din Tadjikistan progresul Republicii Moldova în dezvoltarea ecosistemului digital și procesul de digitalizare a serviciilor publice în țara noastră, înregistrat pe parcursul a mai bine de 14 ani.
Subiectele puse în discuție au vizat:
- rolul și mandatul Agenției de Guvernare Electronică în implementarea Strategie Naționale pentru Transformarea Digitală a Republicii Moldova 2024-2030;
- cadrul de reglementare și sistemele informaționale create pentru a eficientiza procesele și mecanismele de coordonare interinstituțională în vederea modernizării serviciilor guvernamentale;
- instrumentele inovatoare create pentru a facilita autentificarea, jurnalizarea, schimbul de date și multe alte platforme și servicii electronice reutilizabile, care reprezintă temelia proceselor de digitalizare în diverse domenii ale activității sectorului public și a celui privat;
- Centrele Unificate de Prestare a Serviciilor Publice (CUPS), un concept inovator implementat la nivel local care are menirea de a diminua decalajul digital între localitățile urbane și rurale, precum și a asigura accesul la serviciile digitale a cetățenilor, inclusiv din categoriile defavorizate.
În data de 20 noiembrie 2024, delagația a efectuat o vizită de documentare la Centrul Unificat de Prestare a Serviciilor Publice din satul Peresecina, raionul Orhei, unde au avut posibilitatea de a discuta, printre altele, cu reprezentanții Primăriei Peresecina, care au menționat că serviciile prestate populației prin intermediul CUPS sunt foarte utile și aduc multiple avantaje atât beneficiarilor, cât și administrației publice locale.
Membrii delegației din Tajikistan s-au arătat impresionați de progresul Republicii Moldova în domeniul digitalizării sectorului guvernamental și strategia centrată pe interesul oamenilor, unde toți membrii societății, inclusiv grupurile vulnerabile și cu nevoi specifice, sunt implicați pentru a beneficia de servicii publice digitale. Ei au menționat că informațiile prezentate de specialiștii AGE au fost foarte valoroase pentru eventuale proiecte de digitalizare a serviciilor publice în țara lor.